nike mercurial superfly,go here

women cleats with superfly rainbow,my website

CR7 Chapter 5 FG Blue Tint,my blog

adidas predator football,Web Site

友情链接: 三级片在线 韩国伦理片 葡京娱乐下注 澳门葡京娱乐下注 伦理电影 热门伦理片 2018最新送现金的棋牌 正规的现金棋牌游戏 可以支付宝提现的棋牌 金贝棋牌官网下载app 金贝棋牌app 金贝棋牌手机版下载 真人可提现金棋牌游戏 金贝棋牌官网网址 金贝棋牌捕鱼娱乐官网 金贝棋牌捕鱼官网下载 真人赢钱提现金的游戏 2018最火现金棋牌官网 金贝棋牌app下载 金贝棋牌安卓手机 赚现金的棋牌游戏 网上游戏棋牌平台 金贝棋牌最新官网下载 真人棋牌支付宝提现 支持支付宝提现的棋牌 能提现的棋牌游戏 棋牌游戏可以提现的 靠谱的真人现金棋牌 微信可提现的棋牌游戏 2018真人现金棋牌 金贝娱乐 2018最新赚钱棋牌游戏 2018年全新现金棋牌 2018最火棋牌游戏 真人游戏棋牌 赚钱游戏棋牌 金贝捕鱼官网下载 金贝棋牌下载网站 金贝棋牌安卓版 信誉最好的现金棋牌 现金棋牌游戏官网 新开棋牌游戏平台 最挣钱的棋牌游戏 真人在线棋牌可提现 能微信提现的棋牌游戏 可以支付宝提现的游戏 玩真钱的棋牌游戏 正规的可以提现的棋牌 现金正规棋牌游戏平台 能提现的棋牌游戏大全 注册送金币棋牌游戏 金贝娱乐app 金贝娱乐场安卓版 金贝娱乐官方网站 金贝棋牌app官网下载 金贝游戏棋牌 真人棋牌游戏排行 可以提现金的棋牌游戏 可以支付宝提现的棋牌游戏 能支付宝提现的棋牌 支付宝能兑换的棋牌 可以提现棋牌游戏 2018正规赚钱棋牌游戏 2018棋牌游戏排行榜 2018棋牌游戏最正规 2018最新棋牌娱乐平台 24小时可以提现斗地主 火萤棋牌 火萤棋牌app 火萤棋牌官网下载 金贝棋牌电玩城
AHLI MAJLIS SYARIAH & SOAL JAWAB HUKUM | NAQIA GROUP
CONTACT KAMI | Perlukan bantuan? Klik disini!
  • Hotline - 0176828531 / 012 342 7823
  • SMS - 0176828531
  • Whatsapp - 0176828531 / 012 342 7823
  • naqiapro@gmail.com
Homepage » AHLI MAJLIS SYARIAH & SOAL JAWAB HUKUM

AHLI MAJLIS SYARIAH & SOAL JAWAB HUKUM

AHLI LEMBAGA PENASIHAT SYARIAH

SYARIKAT NAQIA

PANEL SYARIAH

PROF.MADYA DR. HJ FAUZI BIN DERAMAN

Pensyarah Di Jabatan Al-Quran Dan Al-Hadis

Bahagian Pengajian Akademik Dan Usuluddin

Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

USTAZ AHMAD BAEI BIN JAAFAR

Editor Dewan Agama Dan Falsafah

Kumpulan Karangkraf Sdn Bhd

Sarjana Muda Syariah Dan Undang-Undang

Yayasan Pengajian Tinggi Islam,

Kelantan Darul Naim

USTAZ HJ IBNOR AZLI BIN IBRAHIM

Pensyarah Di Jabatan Syariah

Dan Fakulti Pengajian Islam

Universiti Kebangsaan Malaysia,Bangi

Sarjana Muda Syariah,

Al-Alia Islamic Universiti Of Medina, Saudi Arabia

Dip.PK.GI FBI, S.P.I 鈥 FPI ,UKM

USTAZ HJ GHAZALI BIN HJ IBRAHIM

Perunding Eksekutif Pusat Zakat Selangor

Sarjana Muda Syariah ( Fiqh Dan Usul Fiqh )

Universiti Saddam, Baghdad, Iraq.

aaa

 

download

丕賱丨賲丿賱賱賴 乇亘 丕賱毓丕賱賲賷賳 賵丕賱氐賱丕丞 賵丕賱爻賱丕賲 毓賱賶 爻賷丿賳丕 賲丨賲丿 賵毓賱賶 亍丕賱賴 賵氐丨亘賴 兀噩賲毓賷賳

PERBINCANGAN聽 IJMA鈥櫬MENGENAI PERSOALAN AIR MUSOFFA聽DENGAN LEMBAGA PENASIHAT SYARIAH

**********************************************

APAKAH CADANGAN NAMA YANG SESUAI BAGI AIR INI?鈥樎 MUSOFFA 鈥APAKAH聽 MAKNA TERSEBUT?

鈥榊ang suci lagi disucikan.鈥

聽 Soalan 1 :

AIR MUSOFFA ialah air larutan daripada tulisan kalimah suci AlQuran yang ditulis dipinggan putih .

聽ADAKAH IA DIANGGAP MENJUAL AYAT-AYAT AL-QURAN ?

Jawapan :

Terlebih dahulu kita perjelaskan bahawa聽AT -TADAWI BIL- QURAN聽聽iaitu berubat menggunakan ayat Al-Quranadalah聽聽HARUS.聽Allah s.w.t聽 sendiri menegaskan dalam Al-Quran maksudnya :

Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Aya-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.

Dalam hal ini, Rasulullah S.A.W pernah merestui聽 perbuatan聽 sahabatnya yang mengubat satu kabilah,yang kemudiannya beliau mengambil upah sebanyak 100 ekor unta.( sila rujuk kisah sebenar supaya ia tidak dipertikaikan )

Jadi, menjual聽AIR MUSOFFA聽bukan termasuk dalam menjual ayat-ayat聽Al-Quran,penjualan disini hakikatnya ialah menjualPERKHIDMATAN.

Antara perkhidmatan yang diberikan termasuklah :

  1. Upah menulis dan membacakan Al-Quran
  2. Menyediakan bahan mentah iaitu za鈥檉aran
  3. Menyediakan air suling bermutu tinggi
  4. Membotolkan air
  5. Lain-lain kos operasi seperti Sewa Pejabat, Gaji Pekerja, Bil elektrik, Air dan lain-lain.

Soalan ke 2

BOLEHKAH PENGELUARAN AIR INI DIBUAT DAN DIJUAL SECARA KOMERSIAL ?

Jawapan :

Ya, ia boleh dikomersialkan聽kerana ia adalah berupa jualan dan terhadap khidmat pembotolan air yang sudah dianggap聽ubat secara ISLAM.

Soalan ke 3

APAKAH USAHA INI PERLU MENDAPAT RUJUKAN DAN FATWA DARIPADA JABATAN ATAU MAJLIS AGAMA ISLAM DI MALAYSIA ?

Jawapan :

Tidak perlu,kerana ia bukan persoalan hukum yang melibatkan keseluruhan Umat Islam dan jika tidak mengeluarkan fatwa maka akan menggugat kestabilan Umat Islam.

Namun begitu tidak menjadi kesalahan pula bagi pihak聽NAQIA聽memperolehi sokongan dari institusi tersebut.

Soalan ke 4

WAJARKAH USAHA INI DITINGKATKAN SEHINGGA KE PERINGKAT PASARAN ANTARABANGSA ?

Jawapan :

Wajar, sekiranya ada kemampuan.

Soalan ke 5 :

BOLEHKAH 鈥淥RANG YANG BUKAN ISLAM鈥 MEMINUM AIR INI ?

Jawapan :

Boleh,kerana ia termasuk dalam konsep聽AT-TADAWI聽 BI L-QURAN聽 (BERUBAT DENGAN AL-QURAN )聽yang hukumnya聽HARUS.

Tiada halangan bagi bukan Islam menerima khidmat ini.

Soalan ke 6 :

BOLEHKAH AIR TULISAN AL-QURAN INI DIGUNAKAN UNTUK MERENJIS,DICAMPUR DENGAN AIR MANDIAN, MENCUCI MUKA ATAU DIJARAM KE KEPALA SELAIN DIMINUM SAHAJA ?

Jawapan :

Hukumnya bergantung kepada niat pengguna,sekiranya perbuatan tersebut dilakukan kerana niat untuk berubat atau lain-lain amalan yang murni,maka ia dibolehkan,

Tetapi sekiranya perbuatan tersebut berniat atau oleh dianggap seperti menghina Al-Quran, maka hukumnya adalah聽HARAM.

575914_441953959213798_465737226_n

TOKOH ULAMA’ AHLI SUNNAH WAL JAMAAH SEDUNIA :聽

Al-Muhaddith Prof Dr Sayyid Muhammad ibn Alawi al-Maliki al-Hasani聽

MENGHARUSKAN KEADAH PENULISAN PINGGAN PUTIH INI聽

DALAM KITAB BELIAU.

Slide50

 

Slide52 Slide59 Slide27 pic6 P1010858

 

AIR MUSOFFA tidak dikeluarkan聽jika tiada DALIL yang kuat !

Hujah Dalil Dalil Pada Keharusan聽Menulis聽Al-Quran,聽Melarutkannya Dan Meminumnya聽

飦堵犅AL 鈥換URAN NUL KARIM

Kitab paling agung daripada Allah kepada umat dunia yang meliputi segala aspek sumber kehidupan dunia dan akhirat termasuk menyentuh tentang perubatan,terutama di temui pada

6 tempat AYAT SYIFA鈥 iaitu

飦堵犅爏urah聽Al-Taubah Ayat 14,

飦堵犅Surah Yunus Ayat 57,

飦堵犅Surah An Nahl Ayat 69,

飦堵犅Surah Al- Israa鈥 Ayat 82,

飦堵犅Surah Asy Syu鈥檃ra Ayat 80

飦堵犅Dan Surah Fushshilat Ayat 44

 

飦堵犅KITAB SYARAH HADIS

Kitab Mustadrak

oleh聽Imam Al-Hakim聽.

Mengandungi HADIS聽keharusan hukum berubat cara kaedah pinggan putih ini

 

飦堵犅KITAB MAJMU鈥 SYARAH MUHAZZAB

Oleh聽( Imam Nawawi )

Imam Muhyiddin Abi Zakaria Yahya Bin Syaraf

Al Nawawi聽聽聽聽ms 71,Jilid 2,Cet.Dar Fikr

聽Membincangkan kaedah pinggan putih ini dan mengharuskannya

 

飦堵犅KITAB ABWAABUL FARJ聽205347_332530283489500_1082405126_n

Oleh Prof Dr As Sayyid Muhammad Alawi Al Maliki聽

Al Hasani r.a

As-Sayyid Muhammad bin Alawi Al-Maliki adalah salah seorang ulamak Islam ahli sunah wal jamaah yang 聽tanpa ragu lagi, ulamak yang paling dihormati dan dicintai di kota suci Makkah & di seluruh dunia.

Beliau merupakan keturunan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, penghulu Ahlil Bait, Imam Hadis di zaman kita, pemimpin keempat-empat mazhab, ketua rohani yang berkaliber, pendakwah ke jalan Allah, seorang yang tidak goyah dengan pegangannya di dunia ilmiah Islam turath

Kitab ini ada menyentuh tentang perubatan Islam diantaranya kaedah pinggan putih di tulis al Quran memang DI HARUSKAN & pernah di lakukan oleh sahabat Rasulullah SAW.聽

飦堵犅KITAB AL ILAAJ AR ROBBAANI LISSIHRI WAL MASS ASSYAITON

Oleh Majdi Muhammad Asy聽 Syahaawi

Kitab perubatan tentang kejahatan sihir 鈥 mengandungi keterangan聽perubatan pinggan putih diharuskan.

聽FATWA ULAMA’ SAUDI聽

飦堵犅KITAB AL FATAWA AZ 鈥 ZAHABIYAH FIR RUQOO AS 鈥 SYAR’IYYAH聽

Kumpulan Fatwa yang dikeluarkan 3 ulama iaitu聽:Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah Bin Baaz, Syeikh Muhammad Soleh Al 鈥 Usaimain, Syeikh Abdullah bin Abdur Rahman Al 鈥 Jabrain

Mengandungi聽keterangan jelas dan fatwa tentang pengharusan perubatan pinggan putih

飦堵犅KITAB ZAADUL MA’AAD FII HAD’Y KHOIRUL IBAAD聽

Oleh Imam Ibn Qayyim Al 鈥 Jauziyyah聽.Jilid 4, ms 170-171,Cet.Muassasah Bal Risalah,Edit.Shu鈥檌b Al Arnuth Dan Abdul Qadir Al Arnuth

Antara kitab perubatan yang paling diiktiraf ramai ulama 鈥 mengandungi penjelasan tentang perubatan pinggan putih dan聽mengharuskannya.bahkan sebahagian golongan聽As Salaf ( Ibn Abbas聽) menggunakan kaedah ini perubatan pada masa itu.

飦堵犅KITAB MAJMU鈥 FATAWA 鈥 DAN KITAB AL FATAWA AL KUBRA

oleh Syeikh Ibn Taimiyyah

鈥揊atwa No.213,Ms 363,Jilid 1,Cet Dar Al Ma鈥檙ifah.Edt聽 / Hasanain Muhammad Makhluf.

Mengandungi keterangan beliau tentang fatwa kaedah perubatan ini dan聽mengharuskannya.

 

飦堵犅KITAB FATAWA AL 鈥 MAR’AH

Oleh Al 鈥 Muslimah

Mengandungi perbahasan keterangan聽keharusan penggunaan perubatan pinggan putih.

飦堵犅KITAB HUSNUL KALAM FIL FATAWA WAL AHKAM 鈥撀

Oleh Syeikh Atiyyah Saqor聽鈥揓ilid 1,: Ulama鈥 Terkemuka Universiti

Al Azhar. Cet Al MaktabahAl Taufiqiah.

Kitab fatwa karangan Ulama Mesir Terkemuka, mengandungi聽perbahasan hukum perubatan pinggan putih

飦堵犅KITAB AL ITQAN FI ULUM AL QURAN

Oleh聽Imam sayuti ( imam Jalaluddin Abdul Rahman Al Sayuti聽)

聽Jilid 2, Ms 325-327. Cet Dar Al Kutub Al Llmiyyah

Menceritakan tentang keharusan menggunakan聽kaedah pingan putih ini untuk pesakit.

4436831918_612b94cff2_z

飦堵犅TAFSIR AL 鈥 MUNIR FIL AQIDAH WA 鈥 SYAR’IYYAH WAL 鈥 MANHAJ.-

Oleh Al 鈥 Ustaz Ad 鈥 Doktor 聽Wahbah Zuhailiy聽鈥 ms 154,Jilid 15.Cet Dar Al Fikr

Kitab tafsir聽karangan ulama terkemuka terkini 鈥撀menafsirkan ayat syifa鈥櫬bahkan menukilkan bahawa seorangTa鈥檅iin聽bernama聽Imam聽Said ibn Musayyibpernah mengamalkan kaedah ini bermakna kaedah ini telah lama diakui oleh para ulama鈥 islam.

飦堵犅KITAB AA鈥橪IJ NAFSAKA 鈥

Syeikh abi Fada鈥 Muhammad

Terkandung didalamnya聽cara-cara berubat聽menerusi聽kaedah pinggan puith.

飦堵犅KITAB AL BID鈥橝H FI AL MAFHUM AL ISLAMI AL DAQIQ.

Ms 160-161.聽聽聽聽Ad Doktor Abd Malik Abdul Rahman Al Sa鈥檇i :聽聽聽聽聽聽聽聽聽

聽Doktor Di Kuliah Syariah Mu鈥檛ah Dan Bekas Mufti聽Iraq.

Membincangkan fatwa tentangkeharusan kaedah pinggan putih ini

飦堵犅SOORIMUL BATTAR WIQOYATUL INSAN MINAL JIN WASSYAITAN HIMAAYATUL BAIT聽

oleh聽Syeikh Wahid Abdul Salam Bali

Menceritakan kaedah dan cara perubatan dari ganguan sihir dan syaitan 鈥 karangan seorang ulama terkenal dlm bidang ini

飦堵犅KITAB MUGHNI AL MUHTAJ ILA MA鈥橰IFAT MA鈥橝NI ALFAZ AL MINHAJ

Oleh聽Imam Syeikh Muhammad Bin Muhammad Al Khatib

Al Syarbini, Jilid 1.Ms 83.Cet Al Maktabah Al Taufiqiah

Perbincangan tentang keadah pinggan putih聽bahkan beliau聽mengharuskannya

 

飦堵犅KITAB AL TIBYAN FI ADAB HAMALAT AL QURAN

Oleh聽IMAM NAWAWI ( Imam Muhyiddin Abi Zakaria Yahya Bin Syaraf Al Nawawi聽) ms 130. Cet Maktabh Awlad Al Syeikh Lil Thurath

Perbincangan ilmiyah diantara ulama鈥 -ulama鈥 dan聽sebahagian besar mengharuskan聽tentang kaedah ini.

飦堵犅KITAB FAIDH AL RAHMAN FI AL AHKAM AL FIQHIYAH AL KHASSAH BI AL QURAN

oleh Ad Doktor Ahmad SalimMulhim. Ms 351 Cet Dar Al Nafais MengharuskanKaedah Penulisan Al Quran聽diatas bejana/pinggan lalu di minum untuk pesakit

KITAB HASYIAH I鈥橝NAT AL THALIBIN 鈥楢LA HALL ALFAZ FATH AL MU鈥橧N LI SYARH QURRAT AL鈥橝IN BI MUHIMMAT AL DIN

Oleh聽Ibn Bakar Bin Muhammad Shatta Al Dumyathi聽Yang Masyhur Dengan GelaranSayyed Al Bakri聽, Jilid 1, Ms 115, Cet Al Fikr Li Al Thiba鈥檃h Wa Al Nashr Wa Al Tauzi

fatwa mengharuskan penggunaan聽kaedah ini聽terutama untuk聽tujuan perubatan.

飦堵犅KITAB HASHIAH IBRAHIM AL BAIJURI 鈥楢LA聽SYARH AL ALLAMAH IBNU QASIM AL GHAZI 鈥楢LA聽MATAN AL SYEIKH ABI SHUJA鈥 LI AL SYEIKH IBRAHIM AL BAIJURI :

Syeikh Al Azhar聽Tahun 1847-1860, Jilid 1,Ms 178,Cet Dar Al Fikr Li Al Thiba鈥檃h Wa Al聽NasyrWa聽Al Tauzi鈥

SEPAKAT聽MENGHARUSKAN聽kaedah pinggan putih ini.

飦堵犅KITAB MANZIL聽鈥撀

dalam bahasa arab聽oleh聽ulama鈥 hadist聽Maulana Zakaria kandahlawi

Kitab perubatan dan doa-doa yg bersumber聽kan聽Al Quran Dan Hadis. Kitab ini diamalkan oleh masyarakat seluruh dunia

 

飦堵犅KITAB TAFSIR AL ARA鈥橧S聽 DAN KITAB AR RAWI

Kitab perubatan jawi yg menjadi rujukan dan menceritakan

ulama as salaf mengharuskan kaedah pinggan putih dan menjadi sebahagian kaedah perubatan pada ketika itu.

飦堵犅Kitab Fatwa Kerajaan NegaraBrunei聽Tahun 1999

Memfatwakan bahawa keadaan air yang ditulis ayat al-Quran

( dalam pinggan putih ) 聽diharuskan dan mestilah dijaga secara tertib

飦堵犅KITAB SIYARUS SALIKIN

Oleh Syeikh Abdus Samad Al Jawi Al Palembani , Jilid聽2

Kitab tasauf yang amat terkenal terutama di Nusantara 聽memceritakan tentang kaedah ini dan mengharuskannya

149517_109976272405241_100190130050522_81795_8322484_n

飦堵犅KITAB PROFAIL HABIB UMAR IBN HAFIDZ

聽 聽 聽( SINGA PODIUM )

Oleh Abd Qadir Umar Mauladdawilah

–聽聽聽聽聽聽聽聽聽Menceritakan bahawa Kaedah Penulisan Al Quran di pinggan putih ini telah dilakukan oleh seorang Wali min aulia鈥 illah kepada wanita yang sakit di kota Baghdad, Iraq

 

Dalil Keharusan Pengkomersialan聽di dalam Perubatan Islam

飦堵犅Al QURAN

鈥 Surah Al Baqarah Ayat 233.

聽Dalil yang paling utama聽membenarkan聽pengkomersialan perkhidmatan perubatan dan pengambilan bayaran聽/ kos terhadap perkhidmatan perubatan yang telah dilakukan.

飦堵HADIS聽

聽 聽 KITAB SUNAN III

Oleh聽Abu Dau鈥檇 Sulaiman Ibn Al Ash鈥檃th Al Sijistani,.Beirut.Dar Ihya Al Sunnah Al Nabawiyah.ms 266

Membincangkan聽聽keharusan pengkomersialan di dalam perubatan Islam dan kesihatankepada masyarakat.

Terdapat dari sumber聽Hadis dan Ayat Al Quran membenarkan pengambilan bayaran聽terhadap perkhidmatan perubatan yang dijalankan.

飦堵犅KITAB MUSNAD II,

Oleh聽Imam Ahmad Ibn Hambal

-Suntingan AhmadMuhammad Shakir. Kaherah.ms 84.

Hadis yang menunjukkan聽keharusan pengkomersialan聽perkhidmatan perubatan,sebagaimana聽dilakukan oleh baginda Rasulullah SAW聽sendiri

飦堵犅Kertas Kerja Pengkomersial Khidmat Perubatan Dan Kesihatan :

Garis Panduan Syariah

Oleh聽Prof. Dr Abdullah @ Alwi Hj Hassan聽鈥揔etua Jabatan Syariah Dan Ekonomi, Akademi Pengajian Islam.Universiti Malaya.Malaysia

Membincangkan secara ilmiyah tentangkeharusan pengkomersialan di dalam perubatan islam dan kesihatan kepada masyarakat. Terdapat dari sumber聽Hadis dan ayat Al Quran membenarkan pengambilan bayaran聽terhadap perkhidmatan perubatan yang dijalankan.

飦堵犅KITAB WANGIAN SYURGA SUNAH MEMAKAI HARUMAN HUKUM DAN RAHSIA PERUBATAN

-Karangan聽Ust Abdullah AlQari Hj Salleh聽Kitab-Kitab yg menceritakan tentang hadis kelebihan za鈥檉aran聽(聽Riwayat Ibnu Abi Ad Dun Ya聽)

飦堵犅KITAB KHASIAT AIR ZAM-ZAM & NIAT MEMINUMNYA

–聽Karangan聽Sayid Muhammad Bakdasy & Ibnu Hajar Al-Asqalani

Kitab-kitab聽 yg menceritakan tentang kelebihan聽air zam-zam mengikut kajian Al Quran , hadis dan sains .

飦堵犅KITAB MUKJIZAT AIR ZAM-ZAM PENAWAR SEGALA PENYAKIT

–聽Karangan聽Majdi Fathi As-Sayyid Ibrahim

Mencerikan tentang kandungan air zam-zam mempunyai pelbagai kelebihan dan聽keberkatannya dapat menyembuhkan penyakit dengan izin Allah

 

飦堵犅KITAB DOA ANGIN AHMAR PELINDUNG & PENAWAR

Karangan ust Hj Johari Alias

Terdapat Doa Mustajab Angin Ahmar聽sebahagian ulama silam menyarankan doa itu di tulis diatas pingan聽lalu dilarutkan untuk diminum atau disapu.

 

飦堵犅BUKU MESSAGE FROM WATER-

Oleh Prof. dr Masuru Emoto. Saintis molekul air

Tokyo, Jepun

Buku yg menunjukkan gambar kajianSainstis Jepun聽yg membongkarrahisa molekul yg terdapat dalam air.

Terdapat wajah聽wajah molekul cantik berdasarkan sebutan baik聽seperti sebutan bismillah dan membaca Al Quran terhadap air, manakala sebutan kata kata kesat akan menghasilkan wajah hodoh seperti apa yang disebutkan tadi. Juga terdapat molekul air zam zam yang berbentuk cantik.

Perubatan islam TIDAK BOLEH聽DI KOMERSIAL KAN ???

Hujah Pengkomersialan Khidmat Perubatan islam berdasarkan Al Quran Dan Al Hadis

  1. Legaliti Pengkomersialan Khidmat Perubatan dan Kesihatan.

Antara bukti awal yang menunjukkan keharusan pengkomersilan di dalam bidang perubatan dan kesihatan , terdapat beberapa hadith dan ayat al-Quran yang membenarkan pengambilan bayaran terhadap perkhidmatan perubatan antaranya ialah:

DARI SUMBER AL QURAN

  1. Allah berfirman dengan maksudnya: 鈥淒an jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah pada Allah dan ketahuilah Allah melihat apa yang kamu kerjakan 鈥- Al-Baqarah (2):233

Ayat ini memberi indikasi bahawa pengupahan penyusuan (聽rada`ah)聽kepada seorang perempuan yang menyusukan (zi`r/wet nurse)聽adalah diharuskan.Penyusuan kepada bayi oleh seorang perempuan adalah pengamalan kesihatan yang terbaik, sebagaiman yang terdapat dari ijma` para ulama terdahulu dan para pakar perubatan moden. Pengupahan untuk menyusu bayi oleh perempuan yang bukan ibunya juga adalah amalan terbaik, dari disusukan dengan susu-susu yang lain darinya.Sehubungan dengan itu, penyusuan bayi dengan susu seorang ibu adalah baik dan oleh perempuan lain juga adalah baik kepada kesihatan bayi yang disusu.

Dan menurut ayat diatas pengupahan untuk disusukan oleh perempuan lain dari ibu adalah dibenarkan oleh islam . Pengupahan penyusuan ini, bolehlahdi qiyaskan bahawa man-man perkhidmatan perubatan dan kesihatan lain juga boleh dikomersialkan.

Menurut, Imam Al-Syafi`i, upah atau sewa didalam kes-kes diatas diharuskan secara umum kerana ia mempunyai elemen jualbeli.聽Dengan itu, ia termasuk dalam pengkomersialan yang diharuskan.

DARI SUMBER AL HADIS

i聽Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn `Abbas : Beliau berkata :

鈥 Rasullah S.A.W telah berbekam dan baginda telah memberi upah kepada pembekam (hajjam/cupper)berkenaan, dan sekiranya baginda mengetahui bahawa kerja berbekam itu satu kerja yang tidak baik, tidaklah baginda memberi upahnya鈥 .

Di dalam riwayat yang lain yang hamir sama dengan riwayat pertama, Rasullah S.A.W telah meminta Ali B. Abi Talib membayar upah kepada seorang pembekam (hajjam/cupper)聽yang membekamnya .

Dua hadith聽ini menunjukkan聽keharusan pengkomersialan perkhidmatan perubatan islam聽sebagaimana yang praktikkan oleh Rasulullah S.A.W sendiri.

飩仿犅犅犅犅犅犅犅犅燦.266 (3423Abu Da`Ud Sulayman Ibn Al- Ash`Ath Al-Sijistani, Sunan, II. Beiurut: Dar Ihya`Al-Sunnah Al-Nabawiyah, T.T, Ahmad Ibn Hanbal, Musnad ,II. Suntingan Ahmad Muhammad Shakir, Kaherah,T.P, 1368-1392/1949-1972, Hlmn.84 (692).

o聽聽聽聽abu `Abd Allah Muhammad Ibn Idris Al-Shafi`I, Al-Umm,IV.Beirut, T.P, 1403/1904, Hlmn 26. Pendapat Ini Disokong Oleh Ibn Hazm. Lihat Abu Huhammad `Ali Ibn Ahmad Ibn Sa`Aid (Ibn Hazm), ,Al-Muhalla, VIII. Suntingan Ahmad Muhammad Shakir, Beirut, T.P,T.T., Hlmn. 182

飩仿犅犅犅犅犅犅犅犅燤alik Ibn Anas,聽Al-Muwatta’. Versi Yahya Ibn Yahya Al- Laythi, Di Sunting Oleh Faruq Sa’d , Beirut 1403/1983, Hlmn,548.

飩仿犅犅犅犅犅犅犅犅營bid ,, Hlmn.733 Dan Abu Hanifah , Al-Nu`Man Ibn Thabit, Jami` Masanid Al-Imam Al-A`Zam, II. Disusun Oleh Muhammad Ibn Mahmud AL-Khwarizmi, Hyderabad ,1332,Hlmn. 19

飩仿犅犅犅犅犅犅犅犅燗hmad Ibn Hanbal, Musnad, XI, Suntingan Ahmad Muhammad Shakir. Kaherah,1368-1392, Hlmn. 202 (6997)

飩仿犅犅犅犅犅犅犅犅燗bu Yusf, Ya`Qub Ibn Ibrahim,聽Kitab Al-Athar,Suntingan Abu Al-Afghani. Beirut,1355H, Hlmn,P1874 (834); Dan Cf. Abu Bakr ` Abd Al-Razaq Ibn Hammam Al- San`Aani,聽Al-Msannaf, VII.Suntingan Habib Al- Rahman AL-A`Ami, Beirut: T.P.,1392/1972, Hlmn.205-206 9.Muhammad Bultaji ,聽Manhaj `Umar Ibn Al-Khattab Fi Al-Tashri Dirasah Mustaq ` Abah Li Fiqh Umar WaTanzimatih. Kaherah, T.T ,Hlmn.233

 

SOAL JAWAB AGAMA TENTANG PERUBATAN ISLAM

– JAWAPAN DARIPADA ULAMA’ ARAB SAUDI….

Salam, adakah dalil untuk perkara berikut:

1: air yg dibaca ayat al-Quran, kemudian di jirus keliling rumah untuk perlindungan?

Jawapan :

1- Thabit di dalam hadith-hadith yang sahih Nabi saw menjampi ahli keluarga baginda. Antaranya hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim :

賰丕賳聽廿匕丕聽賲乇囟聽兀丨丿聽賲賳聽兀賴賱聽亘賷鬲賴貙聽賳賮孬聽毓賱賷賴聽亘丕賱賲毓賵匕丕鬲

Maksudnya :聽“Adalah (Nabi saw) apabila seseorang ahli keluarga baginda聽sakit, baginda hembuskan padanya dengan ayat-ayat pelindung.”

Di dalam聽sahih Muslim juga, daripada ‘Auf bin Malik al-Asyja’i (毓賵賮聽亘賳聽賲丕賱賰丕賱兀卮噩毓賷)聽katanya :

賰賳丕聽賳乇賯賷聽賮賷聽丕賱噩丕賴賱賷丞貙聽賮賯賱賳丕:聽賷丕聽乇爻賵賱聽丕賱賱賴貙聽賰賷賮聽鬲乇賶聽賮賷聽匕賱賰責聽賮賯丕賱: “丕毓乇囟賵丕聽毓賱賷賾聽乇賯丕賰賲貙聽賱丕聽亘兀爻聽亘丕賱乇賯賶聽賲丕聽賱賲聽賷賰賳賮賷賴聽卮乇賰

Maksudnya聽: “Kami dahulu berjampi ketika Jahiliyah, maka kami bertanya聽: Wahai Rasulullah,聽bagaimana聽engkau lihat perkara itu ? Sabda Baginda : Tunjukkan kepadaku jampi kamu semua, tidak mengapa dengan jampi yang tidak ada padanya unsur syirik.”聽

Dari Abi Sa’id bahawasanya聽 Jibril pernah datang kepada Nabi saw lalu berkata : “Wahai Muhammad, kamu berasa sakit ?, jawab baginda : Ya. lalu Jibril membaca :

亘爻賲聽丕賱賱賴聽兀乇賯賷賰貙聽賲賳聽賰賱聽卮賷亍聽賷丐匕賷賰聽賲賳聽卮乇聽賰賱聽賳賮爻聽兀賵聽毓賷賳聽丨丕爻丿賺聽丕賱賱賴聽賷卮賮賷賰貙聽亘爻賲聽丕賱賱賴聽兀乇賯賷賰

(Bismillaahi arqiik, min kulli syai-in yu’ziik, min syarri kulli nafsin aw ‘ainin haasid, Allaahu yasyfiik, bismillaahi arqiik) Maksudnya :聽“Dengan nama Allah aku menjampiMu, dari setiap sesuatu yang menyakitkan Mu, dari setiap jiwa atau ain (pendangan) dengki, Allah, dialah yang menyembuhkan Mu, dengan nama Allah aku menjampi Mu.”

Ini adalah sebahagian daripada dalil-dalil harusnya berjampi dengan cara menghembus, menyentuh聽atau sesuatu yang dapat menyampaikan kesan perjampian kepada orang yang dijampi atau tempat yang dijampi dalam apa-apa聽cara yang sesuai.聽聽Maka membaca beberapa ayat al-Quran pada air kemudian merenjiskannya ke sekeliling rumah adalah sebahagian usaha untuk menyampaikan kesan perjampian ditempat yang ada gangguan. Ia dibenarkan di dalam agama.

Berkata Ibn Muflih, telah berkata Sooleh聽anak Imam Ahmad :聽“Aku telah menderita sakit, lalu bapaku (imam Ahmad) mengambil satu聽mangkuk air, lalu dia bacakan (jampi)聽padanya. lalu dia berkata kepada ku : Minumlah sebahagiannya dan basuh muka dan dua tangan kamu (dari sebahagian lagi).”聽

Demikian juga dinukilkan dari Abdillah (anak imam Ahmad juga) bahawasanya dia telah melihat bapanya (Imam Ahmad bin Hambal) membaca聽ayat聽berlindung聽dengan Allah聽kepada air, dia membaca padanya dan meminumnya, dan dia聽jiruskan pada dirinya sendiri. (sila lihat al-Adab al-Syar’ieyyah)

Keharusan berjampi dengan ayat al-Quran聽dan hadith-hadith nabi telah difatwakan oleh ramai para ulama termasuk yang聽kemudian seperti,聽al-Syeikh Muhammad bin Ibrahim Aali聽Syeikh, al-Syeikh abdul Aziz bin Baz, al-Syeikh Muhammad bin Soleh al-Uthaimin, al-Syeikh Soleh al-Fauzan dan聽al-Syeikh Abdul Aziz Aali Syeikh. al-Syeikh Ibn Jibrin berkata聽:聽“Thabit dari al-Salaf membaca pada air dan seumpamanya, kemudian meminumnya atau mandi dengannya….. kerana kalam Allah ta’ala adalah syifa’, sepertimana firman Allah :聽

賯購賱賿聽賴購賵賻聽賱賽賱賾賻匕賽賷賳賻聽丌賲賻賳購賵丕聽賴購丿賶賸聽賵賻卮賽賮賻丕亍賹聽賵賻丕賱賾賻匕賽賷賳賻聽賱丕聽賷購丐賿賲賽賳購賵賳賻聽賮賽賷聽丌匕賻丕賳賽賴賽賲賿聽賵賻賯賿乇賹聽賵賻賴購賵賻聽毓賻賱賻賷賿賴賽賲賿聽毓賻賲賶賸聽兀購賵賱賻卅賽賰賻聽賷購賳賻丕丿賻賵賿賳賻聽賲賽賳賿聽賲賻賰賻丕賳賺聽亘賻毓賽賷丿賺[賮氐賱鬲:44

Maksudnya聽: “Katakanlah (wahai Muhammad) al-Quran itu bagi orang-orang yang beriman adalah petunjuk dan syifa’ (penyembuh), dan bagi orang-orang yang tidak beriman聽di telinga mereka ada penyumbat, dan satu kegelapan ke聽atas mereka, mereka itu adalah (seperti) orang-orang yang dipanggil dari tempat yang jauh.”聽聽(Fussilat : 44)

NANTIKAN VIDEO :

APA KATA MEREKA聽TENTANG AIR MUSOFFA & PRODUK NAQIA ?

  • YAB TUAN GURU DATUK NIK AZIZ NIK MAT –聽MENTERI BESAR KELANTAN
  • YBHG USTAZAH DATO’ NUR BAHYAH & UST WAN ASKASYAH
  • YBHG DATO MASITAH IBRAHIM – TIMBALAN MENTERI DI JAB PERDANA MENTERI
  • YBHG DATUK HARUSSANI – DATUK MUFTI PERAK

Sharekan Informasi ini AHLI MAJLIS SYARIAH & SOAL JAWAB HUKUM kepada rakan atau kerabat Anda.

AHLI MAJLIS SYARIAH & SOAL JAWAB HUKUM | NAQIA GROUP

Belum ada komen untuk AHLI MAJLIS SYARIAH & SOAL JAWAB HUKUM

Sila tulis komen Anda

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Find Us On